لازمه جهش تولید سریال‌های الف‌ویژه‌‌ از زبان رئیس صداوسیما | امید و ایمان دو بال برنامه‌سازی در تلویزیون

پیمان جبلی در واکنش به مشکلات بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های فاخر می‌گوید: اگر قرار به جهش در تولید محتوا در ساختارهای نمایشی خصوصاً سریال‌های فاخر تاریخی باشد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما رقم بخورد.
پیمان جبلی در واکنش به مشکلات بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های فاخر می‌گوید: اگر قرار به جهش در تولید محتوا در ساختارهای نمایشی خصوصاً سریال‌های فاخر تاریخی باشد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما رقم بخورد.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، پیمان جبلی رئیس صداوسیما چندی پیش درباره مشکلات بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های فاخر و اصطلاحاً الف‌ویژه اظهاراتی داشت که برخی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای به‌گونه‌ای دیگر آن را تعبیر کردند. او گفته بود بودجه‌هایی که برای ساخت کارهای فاخر و الف‌ویژه وجود دارند برای اینکه تعداد آنها زیادتر شود کفایت نمی‌کند.

او این‌چنین گفته بود: بارها هم اعلام کردم که اگر بنا باشد در سال، یک سریال الف‌ویژه تولید کنیم و به‌عبارتی هفته‌ای یک قسمت سریال الف‌ویژه روی آنتن داشته باشیم، لازمه آن این است که منابع لازم برای چنین تولیداتی به‌صورت جداگانه به صداوسیما اختصاص یابد. اگرچه مجلس در لایحه بودجه کمک‌هایی لحاظ کرده است منتهی آن چیزی که ما نیاز داریم برای یک جهش در عرصه تولید مجموعه‌های نمایشی، بودجه‌ای بیشتر از این کمک‌ها را می‌طلبد.

کنار این نکته، برنامه رسانه ملّی برای تحقق دغدغه‌های مقام معظم رهبری را که در حرم امام خمینی(ره) دو کلیدواژه ایمان و امید را مطرح فرمودند، جویا شدیم. او همچنین درباره سریال «رحیل» و کارهای فاخری که در تلویزیون تولیدشان آغاز شده است و طرح‌هایشان وجود دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به آنها اشاره کرد.

* بگذارید گفت‌وگو را با بازدید از سریال «رحیل» آغاز کنیم که این روزها در حال فیلمبرداری است و جزو کارهای فاخر تلویزیون محسوب می‌شود، ارزیابی‌تان از این سریال و پیام تاریخی که می‌تواند به مخاطبین انتقال بدهد چیست؟

اجازه بدهید در ابتدای صحبت‌هایم یاد مرحوم حسام محمودی را گرامی بداریم که در این مجموعه نقش قابل‌توجهی را ایفا کرد، سرنوشت این بود که ایشان در میان ما نباشند. در دوران تحول رسانه ملّی تأکید ما از روز اول روی دو عبارت «هویت» و «عدالت» بود.

هویت‌محوری و عدالت‌گستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی است که باید به این دو مفهوم در مجموعه آثار و محصولاتش در گونه‌های مختلفی که تولید می‌کند خصوصاً در گونه‌های نمایشی، بپردازد.

در این مجموعه نمایشی هویت زن ایرانی در فراز و فرودهای تاریخ به‌زیبایی به‌تصویر کشیده شده است؛ هویت اعتقادی، دینی، فرهنگی و اجتماعی که زن ایرانی در دوره‌های مختلف چه دوره‌هایی که تحت فشار محدودکننده حاکمیتی در دوران پهلوی اول و دوم بوده و چه در دوره‌هایی (قاجاریه و دوره‌های گذشته) که از زن به‌عنوان عنصر مغلوب و تحت اختیار حاکمیت استفاده شده است.

با وجود همه این فراز و فرودهای تاریخی، زن ایرانی تحمل کرده به هویت اعتقادی خودش پایبند بوده است و به‌ویژه اعتقاد ما ایرانیان به فرهنگ اهل‌بیت به‌ویژه پایبندی به اعتقاد، ایمان، علاقه و وابستگی به فرهنگ سیدالشهداء(ع)، عاشورا و کربلا این مجموعه نمایشی به‌خوبی می‌تواند این عوامل هویتی را کنار هم ببیند.

کنار عنصر ایمان، عنصر امید به آینده را در این مجموعه نمایشی می‌توانیم به‌تصویر بکشیم؛ همان‌گونه که ایرانی در دوره‌های سخت به هویت خودش پایبند بوده و نتیجه‌اش شده است آن شخصیت منحصر به فرد جامعه ایرانی که رویدادهای بزرگی را خلق کرده است.

در دوره جدید شاهد دستاوردهای بزرگ ملت ایران هستیم این شخصیت و این نقش می‌تواند در آینده هم ادامه‌دار باشد با تکیه بر دو عنصر ایمان و امید که بیشتر از این‌ها را ایرانی خلق کند، امیدواریم مورد پسند و رضایت مخاطبین هم قرار بگیرد.

دو عنصر ایمان و امید باید مورد توجه ما در همه تولیدات‌مان باشد

* با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که معظم‌له در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) مطرح کردند و به کلیدواژه ایمان و امید اشاره فرمودند، برنامه رسانه ملّی در این زمینه چیست؟

رسانه ملی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تلاش‌های همکاران در بخش‌های مختلف و مجموعه محصولاتی است که در گونه‌های مختلف روانه آنتن می‌شود و در معرض توجه مخاطبان و مردم قرار می‌گیرد. نتایج مجموعه این محصولات، تلاش‌ها و فعالیت‌ها باید تقویت دو عنصر ایمان و امید باشد.

همان طوری‌که در سند تحول رسانه ملی هم تأکید شده است بر این موضوع مقام معظم رهبری هم در حرم امام خمینی(ره) تأکید فرمودند دو عنصر ایمان و امید باید مورد توجه ما در همه تولیدات‌مان باشد. به همکاران‌مان در حوزه‌های مختلف ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم در ابتدای تولید، جریانِ فرآیند تولید و پس از تولید با دو سنجه ایمان و امید محصولات خودشان را بسنجند و وزن کنند، ببینند نسبت این محصولات با این دو عنصر بسیار مهم چیست، ضمن اینکه برآیند محصولات هنری و رسانه‌ای رسانه ملی باید تقویت‌کننده این دو عنصر باشد.

ما در ادای این وظیفه غفلت و دریغ نخواهیم کرد

* چندی پیش درباره مشکلاتی که در تأمین بودجه سریال‌های فاخر وجود دارد اظهارنظری از شما رسانه‌ای شد، برخی از کانال‌های مجازی متأسفانه سوءتفاهم‌هایی را برای مخاطبان و علاقه‌مندان به تماشای سریال در رسانه ملّی ایجاد کردند که تلویزیون به‌خاطر مشکلات بودجه قادر به ساخت سریال‌های فاخر و اصطلاحاً الف‌ویژه نیست، در حالی که همین روزها شاهد ساخت سریال تاریخی و فاخری همچون «رحیل» هستیم.

قبلاً عرض کردم ما وظیفه‌مان تغذیه فرهنگی، فکری و هدایت فرهنگی جامعه است، آن‌طور که از رسانه ملی انتظار می‌رود. ما در ادای این وظیفه، نه همکاران ما و نه همکارِ همکاران ما که در مجموعه‌ها و تیم‌های مختلف تولید فعالیت می‌کنند، یک لحظه هم غفلت و دریغ نخواهند داشت.

آنچه امکانات، ظرفیت، جایگاه و توانمندی‌ها در رسانه ملی داریم استفاده می‌کنیم و حتماً به‌کار می‌گیریم تا کارهای در حال تولید با قدرت، اطمینان و با آرامش خاطر عوامل تولید پیش برود، همچنین کارهای در انتظار مانده‌ای که مدت‌هاست در انتظار تولید هستند ان‌شاءالله کلید بخورند و کار تولید خود را آغاز کنند.

اگر بخواهد جهشی اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد

عرض من ناظر بر این نکته بوده و هست و بر این موضوع تأکید دارم اگر بنا بر این باشد که جهشی در تولید محتوا به‌ویژه در ساختارهای نمایشی چه مجموعه‌های تاریخی فاخر چه مجموعه‌هایی که داریم تولید می‌کنیم مثل سریال‌های «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» و چه در مجموعه‌های نمایشی در درجه‌بندی های مختلفی که باید تولید شود اگر بخواهد جهشی اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد.

عرض من ناظر بر این موضوع است، ما در زمان حاضر بیش از 100 عنوان طرح و فیلمنامه در حال بررسی داریم. بسیاری از فیلمنامه‌ها در مرحله پیش‌تولید و در مرحله تولید قرار دارند و همان طور که اشاره کردم نگرانی برای تغذیه آنتن نداریم، اما آنچه برای ما اهمیت دارد آن کارهای فاخری است که در طول زمان شاید بعضی از آنها سال‌ها در صف تولید قرار گرفتند و امکان ورود به فرآیند تولید را پیدا نکردند به‌دلایل مختلف حمایتی، بودجه‌ای و موارد دیگر ما باید این‌ها را هم به جریان بیندازیم.

تکرار می‌کنم عرض من ناظر بر این نکته است که جهش در تولید حتماً جهش در حمایت را هم می‌طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها